Er jeres sociale medier ferieklar?
Sommerferien nærmer sig med hastige skridt, og selvom du ikke har lyst til at tabe følgere til dine konkurrenter henover sommeren, kunne du måske godt tænke dig ikke at skulle ligge i vandkanten og spekulere på indhold til din virksomheds sociale medier?
Måske kunne du ligefrem tænke dig, at der heller ikke lige opstod en shitstorm over en stige eller hjelm mens du var væk?
Er det tilfældet, har jeg her beskrevet de 3 skridt til sommer-sikre sociale medier for bygge- og anlægsbranchen.
Håber du får glæde af dem, får en skøn ferie og vender hjem til flere følgere.
Første skridt – lav en plan
Tag din kalender frem og lav en plan.
Du skal kigge efter, hvornår det giver mening at ønske god sommerferie. Har I lukket i nogle uger? Eller har I bare mange, der går fra på samme tidspunkt? Har I nogle (sikre!) afleveringer eller opstart af nye projekter.
Har du tid, går du ind på jeres profiler på LinkedIn, Facebook, Instagram eller hvad I bruger, og tjekker hvilke dage og tidspunkter jeres følgere er på, og så vælger du et passende antal opslag.
”Passende” er ikke noget særligt konkret begreb, men for nogle er det 3-4 gange om ugen (særligt på Instagram), men for andre er 1 opslag om ugen fint i sommerperioden.
Har du ikke tid til den slags, beslutter du, at der skal et opslag på Facebook tirsdag morgen, LinkedIn torsdag morgen og Instagram mandag morgen. For mange brancher er det mellem 9 og 11 om formiddagen, men min erfaring er, at vi er væsentligt tidligere oppe end flertallet, og at I får meget bedre respons ved at lægge opslag op mellem kl. 6 og 7.
Nu mangler du bare noget indhold…
Andet skridt – sikkert sommer indhold
Sikkerhed er ALTID et fokusområde i den virkelige verden vi arbejder i. Men desværre kan misforståelser nogle gange betyde, at de også bliver et kæmpe fokusområde på sociale medier. Selv har jeg eksempelvis en gang skåret et billede forkert, så det så ud som om der manglede en nødvej fra en udgravning. Den fejl begår man ikke 2 gange.
Så tjek-tjek-dobbelttjek dine billeder; kan man tydeligt se, at der ikke er krav om hjelm, hvis der ikke er det. Du ved selv, hvad du skal kigge efter. Så tjek en ekstra gang.
Jeg har også set flere eksempler på sikkerhedsmangler, der faktisk var sikkerhedsmangler, som f.eks. brug af stiger, hvor der tydeligvis skulle have været stillads. Konsekvensen på sociale medier er ingenting i forhold til den konsekvens det kunne have haft for medarbejderen. Men ikke desto mindre, så kommer man til at bruge ferien på brandslukning, hvis man lægger den slags ud.
Så 1) lad være og 2) få for Guds skyld sat det stillads op.
Det samme gælder naturligvis det du skriver.
Det er ikke i sommerferien du skal tage diskussionen om lønnen i branchen. Ligesom der ikke er nogen grund til at nævne udviklingen i udbudsbetingelser. Hold dig også fra opslag, der kan blive upassende eller forkerte afhængig af nyheder, vejrforhold eller lignende.
Til gengæld er sommerferien super god til at nævne gode samarbejdspartnere, rose medarbejdere, ønske god ferie og fortælle om projekter I har afleveret fornyelig eller skal til at starte op på.
Tredje skridt – læg det klar til udgivelse
Når du har din plan, og du har lavet dit indhold, skal det bare lægges ud.
Hvordan du gør det, kommer lidt an på, hvilke sociale medier I har.
Har I kun Facebook er det meget nemt. Du skriver dit opslag, præcist som du normalt ville gøre. Men under opslaget ændrer du ”Del nu” til ”Planlæg” og vælger tidspunkt i overensstemmelse med din plan.
Facebook opbevarer så opslaget indtil det skal op, og slår det automatisk op på jeres side, når tidspunktet kommer. Nemmere bliver det ikke.
Har I også f.eks. en LinkedIn side eller Instagram, er der heldigvis også tjenester til det. Selv har jeg brugt både Buffer.com og Hootsuite.com, der begge har gratis tjenester, når I kun har ganske få profiler.
De er begge tjenester, som du kobler til jeres profiler, og som så kan offentliggøre indholdet på jeres sider, præcis når I har planlagt det.
Har du brug for en hånd, er er en guide til Buffer.com, som jeg selv bruger nu.
Færdigt arbejde – god sommer
Det var det. Du har nu gjort dine sociale medier sommerklar, og kan holde ferie med fred i sindet.
Vil du alligevel gerne følge lidt med i ferieperioden, kan du eksempelvis følge jeres Facebookside via appen Facebook Sideadministrator, der gør det muligt at se kommentarer og likes på siden, uden også at blive opdateret på, hvad venner og familie har slået op.
Desværre findes der ikke noget tilsvarende til Instagram og LinkedIn, men her kan du tilpasse dine notifikationer.
Men har du, i modsætning til mig, en kollega der kan tage vagten hvis det skulle stikke helt af, så vil jeg klart anbefale det.
Hav en skøn sommer!
Læg en kommentar